27. april 2014

Boganmeldelse: Døde Piger Lyver Ikke af Jay Asher

Jeg er meget begrestejet for dagens indlæg. Det er nemlig første gang, jeg anmelder en bog her på ASOI. Jeg tænkte at 'Døde piger lyver ikke' var god at starte med, for jeg synes, at det er en meget interessant bog.

Det handler bogen om:
Da Clay Jensen modtager en pakke fra en ukendt afsender, bliver han straks nysgerrig. Men da det viser sig at pakken indeholder 13 kassettebånd, indtalt af Hannah Baker -Clays forelskelse, som for nylig begik selvmord-, bliver situationen langt mere alvorlig end han havde regnet med. På båndene giver Hannah nemlig 13 grunde til, at hun tog sit ejet liv. Og Clay er en af dem.

Det syntes jeg om bogen:
Idéen til bogen er jo fantastisk. Det var faktisk det, som fik mig til at købe den. Det lyder jo spændende, ikke? Bogen lever da også op til de fleste af mine forventninger. Den er gribende og du vil ikke slippe den før du er noget til sidste punktum. Men dog har bogen to betydelige svagheder, som ærgrer mig helt vildt. For det første er den bygget op som spændingsroman, så man sidder og venter på et klimaks, der aldrig kommer. Det er ærgerligt, og det puster en del af luften ud af ballonen.
Den anden ting, der irriterer mig, er nogle af Hannahs grunde til at  begå selvmord simpelthen ikke er gode nok. Nogle (helt præcist to) af dem er bare drengestreger, såsom at blive skrevet på en liste over årets bedste røv blandt 1. g'erne. Det er ikke en grund til at begå selvmord -i hvert fald ikke efter min mening. Det får bare Hannah til at fremstå lettere hysterisk. Dog står grundene stærkt samlet set, men de to grunde burde have været erstattet af noget andet.
Da jeg læste den færdig, sad jeg og var blevet vildt opmærksom på at det er utrolig vigtigt at vi behandler hinanden godt. Hvilket jo også er en af bogens fordele.

Bogen er helt okay og har en god (og tyk!) morale, men jeg synes dog kun, at den skal have tre stjerner. Jeg ville dog give den 3,5, hvis det var muligt.

Har I læst 'Døde Piger Lyver Ikke'? Hvad syntes I om den? Og har du en god bog, som du kan anbefale mig? Skriv løs i kommentarene.