21. maj 2014

Boganmeldelse: Uglies-serien af Scott Westerfeld

Så er tiden kommet til endnu en boganmeldelse! Denne gang kigger vi på Scott Westerfelds 'Uglies'-serie. Serien består af tre bøger, som alle er udkommet og oversat til dansk. Fantastisk!

Det handler bøgerne om:
Tally lever i et samfund i fremtiden, hvor man når man fylder seksten år gennemgår en stor operation, som skal gøre en blændende Smuk. Tally gælder sig meget til sin operation, for når man er Smuk bor man i en fantastisk bydel med fester til langt ud på natten. Men da Tallys ven Shay stikker af for at undgå operationen, stilles Tally overfor et skæbnesvangert valg: Hun skal enten finde Shay og bringe hende tilbage eller aldrig nogensinde selv blive smuk. Tallys valg ændre hendes liv for evigt.

Det syntes jeg om bøgerne:
Der findes to slags bøger: Dem man med det samme ved hvad man syntes om, og så er der dem man ikke ved, om man kan lide eller ej. Serien her hører til den sidste kategori.
Altså bøgerne er okay. Det er de. Men gennem hele serien kunne jeg af en eller anden grund ikke lide dem. Det gik først op for mig hvad der var galt længe efter at jeg havde læst dem færdige. For det første er der alt for meget ligegyldigt drama mellem Tally og Shay. De skændes og skændes og skændes. Og man bliver så træt af det. Efter min mening burde Shay ikke være med så længe, da hun ikke bidrager med meget. For det andet bliver den eneste karakter, jeg brød mig hundrede procent om, svigtet af forfatteren. Han bliver bare glemt. Jeg mener hvorfor? Han spillede nemlig en temmelig vigtig rolle i Tallys liv, men han bliver bare slettet helt fra historien -kun for at vende kort tilbage i bog 3.
En af bogens stærke sider er dens tydelige morale om at man er smuk, som man er. Men det er irriterende at den bliver understreget af noget så klichéflygt som en kæreste. Det er fint nok med lidt kærlighed, men at han kun skal bruges til at understrege moralen og derefter blive glemt er altså ret irriterende. Det kunne være rart hvis Tally selv havde fundet ud af at hun altså er smuk, som hun er. Det ville få hende til at fremstå lidt mere intelligent.
Universet i bogen er dog helt fantastisk. Det vrimler med sjove fremtidsopfindelser, som svævebrædder, interfaceringe og meget mere. Hele samfundet Tally lever i er også rigtig godt gennemført.

Bogen får kun tre stjerner fordi jeg generelt var meget irriteret over den, men universet og omgivelserne i bogen er det, som trækker den op.

Har du læst 'Uglies'-serien? Hvad syntes du om den? Har du en god bog du synes, jeg skal prøve at læse? Skriv løs i kommentarene!