10. juli 2014

Boganmeldelse: En mand der hedder Ove af Fredrik Backman


Ved du hvad, jeg kom til at tænke på? Jeg har kun anmeldt bøger her på ASOI, som har fået tre stjerner! Det er deprimenrende, tænkte jeg, så i dag skal vi anmelde en rigtig god bog. Nemlig 'En Mand der hedder Ove' af Fredrik Backman.





Det handler bogen om:
Ove er sur. Sur på dem, som kører bil i kvarteret, når der tydeligt står på skiltet at al bilkørsel er forbudt, sur på det blonde fruentimmer af en nabo, hvis håndtaskekræ tisser på Oves hegn, men da et par naboer (en gravid udlænding og et drog af en it-konsulent) parallelparkerer oven i Oves postkasse er det saftsusme for meget.
Men bag den sure facade gemmer sig der en historie. Om Oves barndom, en ulykkelig tur til Spanien og endelig tabet af Oves elskede kone Sonja. Folk siger, at Ove ser verden i sort/hvid. Og hun var farve -al hans farve.

Det synes jeg om bogen:
'En  Mand der hedder Ove' er min ynglingsbog. Den er simpelthen rent ud sagt fremragende for alle over 11, der trænger til et godt grin og en sandhed eller to om livet. Jeg vil ikke anbefale den til nogen under 11, da de nok vil kede sig under de alvorlige scener, og desuden bliver der gjordt ret meget grin med selvmord, som Ove flere gange forsøger at begå. Ellers skal man overhovedet ikke være bange for at læse den, medmindre man overhovedet ikke kan forstå sort humor.
Efter min mening er det utroligt svært at finde en bog, som er hylende morsom i hvert eneste kapitel, men 'En Mand der hedder Ove' er et af de få eksempler. Jeg var flere gange ved at falde sammen af grin, da jeg læste den.
Men bogen indeholder også sørgelige scener, og selv jeg -som ellers aldrig græder til film eller bøger- måtte knibe en lille tåre over Oves tab af konen Sonja.
'En Mand der hedder Ove' er et pragteksemplar af en humoristisk bog, som kun fortjener at blive solgt noget mere. Også selv om den allerede er en bestseller, som er solgt til udgivelse i mere end tyve lande. Men alligevel. Det er en principsag, som Ove ville sige.

Har du læst 'En Mand der hedder Ove'? Eller har du tænkt dig at gøre det? Hvad synes du om bogen? Fortæl mig alt om det i kommentarfeltet!

Husk at følge A Sea of Inspiration på bloglovin!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gå aldrig glip af et nyt indlæg på A Sea of Inspiration!