27. december 2015

Boganmeldelse: 'Hvor Solen Græder' af Puk Damsgård

Jeg håber, at I alle sammen havde en god juleaften! Jeg fejrede den sammen med mine forældre, bedsteforældre, og min søde ''næsten-moster'' (som er min mors moster), så vi havde det rigtig hyggeligt. Men nok julesnak ... I dag skal vi nemlig se på Puk Damsgårds roman 'Hvor Solen Græder', som jeg egentlig læste for ret lang tid tilbage, men som jeg aldrig nåede at anmelde. Men det fortjener den i den grad -så her har I den!

Det handler bogen om: DR’s kospondent i Mellemøsten, Puk Damsgård, beskriver sine rejser til Syrien, hvor hun dækker den dramatiske borgerkrig. Her følger vi Puk selv, men også de mennesker hun møder -især hendes veninde Nour, hvis liv aldrig blev det samme igen efter hun tilsluttede sig oprørerne.

Det synes jeg om bogen: Jeg må indrømme, at jeg var noget nervøs for at læse denne bog. Ærlig talt frygtede jeg, at den ville være sådan en sødsuppe-roman med massere af beskrivelser af børn der led og en lang morale om hvor meget medlidenhed man skal have med ofrene -misforstå mig ikke, selvfølgelig skal man have medlidenhed med folk i krig, men jeg har bare meget lidt respekt for følelsesporno. Men det indtryk, man får af hende i TV Avisen ligger bestemt ikke op til følelsesporno, og jeg syntes nu, at hun virker meget fornuftig og kritisk, så derfor skulle bogen alligevel have en chance.
Og hvor er jeg bare glad for, at jeg læste den! For selvom det kunne være endt i en værre klynke-roman, endte den i den helt modsatte boldgade: For det første giver den et fremragende overblik over den fuldstændig uoverskuelige situation i Syrien -for selvom jeg har flugt med i nyhederne, er det alligevel rart at have noget baggrundsviden og vide hvordan det hele startede. For det andet kommer alle vinkler med selvom det er tydeligt at Puk Damsgård holder med de moderate oprører, fortæller hun også om de forbrydelser oprørerne begår, men bevarer hele tiden sin medmenneskelighed.
Efter endt læsning kan man ikke andet end beundre hendes mod. For hold op hvor må det have været farligt. Men som hun selv siger:

» Der var ingen grund til at sidde at klynke, for der er mennesker, der bor derinde, og som ikke bare kan smutte, når de synes, de har fået nok «
                                                                                                               -Puk Damsgård i Politikken

Altså er bogen alt i alt et fremragende portræt af en nation, hvor bombarderinger er hverdagskost, som jeg måske ikke ville tage med på ferie, men det er interessant og lærerig læsning, som virkelig giver en noget at tænke over bagefter. Og som giver en lyst til at købe hendes nyeste roman ’’Ser Du Månen Daniel’’. Selvom den vist skulle være klam.

Har du læst 'Hvor Solen Græder'? Hvad synes du? Har du en bog du kan anbefale mig? Fortæl mig alt om det i kommentarfeltet!

Husk at følge A Sea of Inspiration på Bloglovin